Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

Resultaat SG1.2Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

We hebben dit gedaan door:

  • Samen met het Samenwerkingsverband primair onderwijs hebben we onderzocht of Ernstige Enkelvoudige Dyslexie(EED) aan het Samenwerkingsverband kon worden overgedragen. Het Samenwerkingsverband heeft inmiddels aangegeven dit niet op zich te kunnen nemen. De uitvoering van EED blijft dus bij de gemeente, zoals het was.
  • Regiodeal: de vier gemeenten in de Kop hebben gezamenlijk een programmaplan opgesteld en vastgesteld, voortvloeiend uit het Transformatieplan Jeugd (= de naam voor de Regiodeal). Hierin geven de gemeenten per programmalijn een uitwerking en een budget weer. Met verschillende programmalijnen is inmiddels gestart. Een concreet voorbeeld hiervan is ‘Samenwerking zorg en onderwijs’, waar een voorstel voor een gezamenlijke agenda nu voorligt, met door alle betrokken partijen gedragen prioriteiten. Het programmaplan is veelal gericht op preventie en is hiermee een antwoord op de aandacht vanuit het Rijk voor het in gang zetten van de gewenste transformatie door gemeenten.
  • Toekomstplan 18-/18+: uit gesprekken met wijkteams en aanbieders kwam naar voren dat er al veel formats via internet beschikbaar zijn. Hier kan door eenieder gebruik van gemaakt worden, er is niet één format dat altijd passend is. Vanuit de gemeente hebben we een folder laten maken voor alle jongeren die 18 worden met alle belangrijke aandachtsgebieden bij het bereiken van deze leeftijd. Deze komt op de website. We onderzoeken hoe we deze verder onder de aandacht van de jongeren kunnen brengen.
  • De samenwerking met de Praktijkondersteuners Jeugd GGZ (POH Jeugd GGZ) is in september 2019 concreet van start gegaan. Dit, na enige voorbereiding met betrokkenheid van de huisartsen. Elke vier weken komen vertegenwoordigers van de wijkteams en de POH’s bij elkaar. We bespreken mogelijke samenwerking, elkaars werkwijze en casuïstiek. Na een eerste tussenevaluatie constateren we de meerwaarde van de samenwerking. Te zien in wederzijds begrip, afstemming van hulpverlening, en verwijzen naar elkaar. Verbeterpunten zitten in hoe om te gaan met privacywetgeving en de rol van de huisarts.
  • De gecertificeerde instellingen(GI’s) zijn bovenregionaal ingekocht. Onderdeel van de bovenregionale samenwerking op dit terrein is een pilot. Om te onderzoeken hoe we de tarieven beter kunnen laten aansluiten bij de dienstverlening van de GI’s. Dit gebeurt in samenwerking met de GI’s zelf. Ook proberen we, zowel (boven)regionaal als lokaal om de samenwerking met de GI’s te verbeteren. Dit door meer en beter overleg over zowel casuïstiek als de samenwerking in de keten.
  • De Beschermingstafel is onderdeel van de jeugdbeschermingsketen. Hierin spelen ook de GI’s en Veilig Thuis een rol. Evenals onze wijkteams en de Raad voor de Kinderbescherming. De jeugdbeschermingsketen staat onder druk. Dit omdat er wachtlijstproblematiek speelt bij zowel Veilig Thuis als de Raad voor de Kinderbescherming en ook af en toe bij de GI’s, mede als gevolg van moeilijkheden rondom het verkrijgen en behouden van goed en gekwalificeerd personeel. We zijn in samenwerking met alle partijen in gesprek om hier verbetering in aan te brengen. Er is ook veel aandacht voor dit onderwerp vanuit het Rijk.
  • Veilig Thuis heeft moeite om aan al zijn/haar taken te voldoen. Dit, mede als gevolg van de ingang van de vernieuwde Wet Meldcode per 1 januari 2019, die een verhoging van het aantal meldingen tot gevolg heeft. Dit heeft geresulteerd in een verzoek om extra middelen aan deelnemende gemeenten. Dat is uiteindelijk door alle gemeenten  gehonoreerd. Binnen de bovenregionale samenwerking rondom Veilig Thuis hebben gemeenten invulling gegeven aan het contractmanagement met Veilig Thuis en het toezicht op de inzet van de extra middelen. De evaluatie van de dienstverleningsovereenkomst met Veilig Thuis is uitgesteld om hier een goede uitwerking aan te kunnen geven.
  • De Integrale Crisisdienst is een bovenregionale samenwerking die in eerste instantie van start is gegaan voor de doelgroep 0-18. Het uiteindelijke doel dat de samenwerkende gemeenten hebben gesteld is één Integrale Crisisdienst van 0-100, met als tussenfase in 2019 een uitbreiding van 0-18 naar 0-23 jaar. Doordat de uitbreiding echter een doelgroep betreft waar de zorgverzekeraar over gaat, is deze zo kort na de start van de Integrale Crisisdienst niet haalbaar gebleken. Ook zijn er vragen over nut en noodzaak van de uitbreiding. Daarom hebben gemeenten in samenwerking met de Integrale Crisisdienst hebben dit eerst goed te onderzoeken.

Indicator:
De inwoners waarderen de maatschappelijke zorg met een 6,7. Landelijk is het 6,6.
(bron: waarstaatjegemeente.nl)

ga terug