Paragraaf lokale heffingen
Algemeen
Deze paragraaf geeft een overzicht van de diverse lokale heffingen en belastingen op
hoofdlijnen. Hiermee ontstaat inzicht in de lokale lastendruk. Dit is van belang voor de integrale afweging tussen enerzijds beleid en anderzijds inkomsten. Ook wordt weergegeven welk beleid de gemeente in 2019 heeft gevoerd ten aanzien van de kwijtschelding. Tenslotte is een vergelijking opgenomen uit de Coelo-atlas met betrekking tot de gemiddelde woonlasten.
De belangrijkste belastingen, rechten en leges,
die in de gemeente Schagen worden geheven zijn:
- Onroerende-zaakbelastingen
De belangrijkste inkomstenbron van de gemeente waarover het gemeentebestuur zelf zeggenschap heeft zijn de onroerende-zaakbelastingen (lees verder OZB).
Bij de berekening van de tarieven is rekening gehouden met de geraamde opbrengst in de begroting 2019, de verhoging van 9% voor het accommodatiebeleid, de bijdrage aan de OSF, een compensatie van de wegenheffing en de verandering van de WOZ-waarden.
De opbrengst is geraamd op € 10,25 miljoen.
De werkelijke opbrengst bedraagt € 10,21 miljoen.
- Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing wordt geheven van alle huishoudens, als dekking in de kosten van het ophalen en afvoeren van het huishoudelijk afval. De hoogte van de afvalstoffenheffing is mede afhankelijk van het aantal leden van een huishouden. Daarnaast betalen huishoudens met een extra container een extra bedrag.
Door (externe) factoren was het noodzakelijk om de ondergenoemde hogere tarieven (ten opzichte van 2018) in rekening te brengen. Oorzaken hiervan waren: de stijging van de afvalstoffenbelasting (Rijk) op restafval met 137% (in 2019), de stijging van de afvalverwerkingstarieven (restafval, gft/e en plastics), de daling van de afzetprijzen grondstoffen (onder andere glas, papier, metaal, textiel), forse achterblijvende retourinkomsten op de kunststof verpakkingen (Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022) en de jaarlijkse inrekening consumenten prijsindexcijfer (CPI).
In onderstaande tabel is een overzicht van de tarieven opgenomen.
Afvalstoffenheffing | Tarief 2019 |
1 persoonshuishouden | 251,- |
2 en 3 persoonshuishouden | 294,- |
≥ 4 persoonshuishouden | 318,- |
extra container | 154,- |
De opbrengst is geraamd op € 5,71 miljoen.
De werkelijke opbrengst bedraagt € 5,70 miljoen.
- Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven voor het afvoeren of het lozen van afvalwater (direct of indirect) op de gemeentelijke riolering. De hoogte van de rioolheffing is afhankelijk van het aantal kubieke meters water dat wordt afgevoerd. De ontwikkeling van de tarieven hangt nauw samen met de uitvoering van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP).
In onderstaande tabel is een overzicht van de tarieven opgenomen.
Rioolheffing | Tarief 2019 |
basistarief (tot 350 m³ afvalwater) | 150,- |
meerverbruik: | |
> 350 m³ t/m 99.750 m³ - per eenheid van 350 m³ | 150,- |
vanaf 99.751 m³ - per eenheid van 750 m³ | 150,- |
De opbrengst is geraamd op € 3,89 miljoen.
De werkelijke opbrengst bedraagt € 3,89 miljoen.
- Toeristenbelasting
Het tarief per overnachting is vastgesteld op € 1,28 per persoon per nacht.
De aanslagen worden voor het overgrote deel achteraf opgelegd in april 2020. In de jaarrekening 2019 is nu een bedrag van € 1,93 miljoen als opbrengst verantwoord.
De opbrengst is geraamd op € 1,74 miljoen.
De hogere opbrengsten zijn het gevolg van de gewijzigde verordening toeristenbelasting. Met ingang van 2018 heffen we toeristenbelasting van degene die tevens forensenbelasting betalen. Daarnaast dragen nu meer recreatieondernemers dan voorheen toeristenbelasting af op basis van het werkelijk aantal overnachtingen. Nu blijkt dat het werkelijk aantal overnachtingen over 2018 hoger liggen dan de in het verleden gehanteerde aantal overnachtingen die de basis vormde voor de forfaitaire tarieven.
- Forensenbelasting
De forensenbelasting wordt achteraf gelijktijdig met de toeristenbelasting in april 2020 opgelegd. In de jaarrekening 2019 is een bedrag van € 1,68 miljoen als opbrengst verantwoord. Tussentijds worden aanslagen opgelegd aan belastingplichtigen, die in de loop van 2019 hun recreatiewoning/caravan verkopen. Op deze wijze wordt voorkomen dat voormalige eigenaren een jaar na de verkoop van hun eigendom nog geconfronteerd worden met een belastingaanslag.
De opbrengst is geraamd op € 1,59 miljoen.
De hogere opbrengsten zijn ontstaan, doordat over 2018 meer personen een woning voor zichzelf ter beschikking hebben gehouden en daardoor de plicht hebben om forensenbelasting te betalen.
Hierbij wordt gekeken naar personen, die niet in onze gemeente zijn ingeschreven, maar wel een gemeubileerde woning voor meer dan 90 dagen per jaar voor zichzelf of hun gezin beschikbaar houden.
- Grafrechten
Aanslagen grafrechten worden opgelegd voor drie zaken: voor het begraven en/of bijzetten van stoffelijke overschotten; voor het gebruik van de begraafplaats(en) en voor diensten van of via de gemeente. Die diensten zijn in verband met het begraven en het bijzetten. De jaarlijkse onderhoudsrechten worden per kohier opgelegd. Een kohier is een staat van in een bepaalde periode te innen belastingaanslagen.
De opbrengst van het kohier is geraamd op € 46 duizend.
De werkelijke opbrengst bedraagt € 38 duizend.
De overige begraafrechten waren geraamd op € 242 duizend. De werkelijke opbrengst bedroeg € 340 duizend. Dit voordeel komt omdat we een inhaalslag gemaakt hebben bij het aanschrijven voor het verlengen van grafrechten. Gestart is met de begraafplaats in Waarland. Gefaseerd schrijven we de andere begraafplaatsen aan. Dit is een blijvende taak, die bij een gefaseerde aanpak binnen de bestaande afdeling en capaciteit gedaan wordt.
- Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen op, onder of boven de voor de publieke dienst bestemde gemeentegrond.
De opbrengst is geraamd op € 2,18 miljoen.
De werkelijke opbrengst bedraagt € 2,15 miljoen.
Totaal opbrengsten
Titel 1 algemene dienstverlening
Titel 1 Algemene dienstverlening | Taakveld | Overhead | Totale Kosten | Totale Opbrengsten | Kostendekking | ||
hoofdstuk | 1 | Burgerlijke stand | € 35.911 | € 17.247 | € 53.158 | € 43.705 | 82,22% |
hoofdstuk | 2 | Reisdocumenten | € 189.906 | € 56.555 | € 246.461 | € 220.685 | 89,54% |
hoofdstuk | 3 | Rijbewijzen | € 183.088 | € 83.964 | € 267.052 | € 239.696 | 89,76% |
hoofdstuk | 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | € 75.532 | € 54.592 | € 130.124 | € 76.654 | 58,91% |
hoofdstuk | 5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 6 | Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens n.v.t | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 7 | Bestuursstukken n.v.t. | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 8 | Vastgoedinformatie | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 9 | Overige publiekszaken | € 16.023 | € 2.729 | € 18.752 | € 16.683 | 88,97% |
hoofdstuk | 10 | Gemeentearchief | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 11 | Huisvestingswet n.v.t. | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 12 | Leegstandswet | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 13 | Gemeentegarantie n.v.t. | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 14 | Marktstandplaatsen (voor weekmarkten e.d.) | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 15 | Winkeltijdenwet | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 16 | Kansspelen | € 287 | € 219 | € 506 | € 283 | 55,93% |
hoofdstuk | 17 | Telecommunicatie | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 18 | Verkeer en vervoer | € 8.966 | € 2.762 | € 11.728 | € 10.019 | 85,43% |
hoofdstuk | 19 | Diversen | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
Kostendekking Titel 1 | € 509.713 | € 218.068 | € 727.781 | € 607.725 | 83,50% |
Titel 2 dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Titel 2 Fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | Taakveld | Overhead | Totale Kosten | Totale Opbrengsten | Kostendekking | ||
hoofdstuk | 1 | Begripsomschrijvingen | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | € 33.474 | € 22.515 | € 55.989 | € 49.306 | 88,06% |
hoofdstuk | 3 | Omgevingsvergunning | € 871.465 | € 586.153 | € 1.457.618 | € 1.566.150 | 107,45% |
hoofdstuk | 4 | Vermindering | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 5 | Teruggaaf | € 0 | € 0 | € 0 | € -17.102 | 0,00% |
hoofdstuk | 6 | Intrekking omgevingsvergunning | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 7 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 8 | Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 9 | Gedoogbeschikking | € 417 | € 281 | € 698 | € 660 | 94,56% |
hoofdstuk | 10 | In deze titel niet benoemde beschikking | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
Kostendekking Titel 2 | € 905.356 | € 608.949 | € 1.514.305 | € 1.599.014 | 105,59% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn
Titel 3 Europese dienstenrichtlijn | Taakveld | Overhead | Totale Kosten | Totale Opbrengsten | Kostendekking | ||
hoofdstuk | 1 | Horeca | € 2.160 | € 1.648 | € 3.808 | € 2.611 | 68,57% |
hoofdstuk | 2 | Organiseren markten en overige APV beschikking | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 3 | Prostitutiebedrijven | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 4 | Splitsingsvergunning woonruimte n.v.t. | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 5 | Leefmilieuverordening n.v.t | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 6 | Brandbeveiligingsverordening | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
hoofdstuk | 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | 0,00% |
Kostendekking Titel 3 | € 2.160 | € 1.648 | € 3.808 | € 2.611 | 68,57% |
Recapitulatie Titel 1, 2 en 3 | Taakveld | Overhead | Totale Kosten | Totale Opbrengsten | Kostendekking |
Kostendekking Titel 1 | € 509.713 | € 218.068 | € 727.781 | € 607.725 | 83,50% |
Kostendekking Titel 2 | € 905.356 | € 608.949 | € 1.514.305 | € 1.599.014 | 105,59% |
Kostendekking Titel 3 | € 2.160 | € 1.648 | € 3.808 | € 2.611 | 68,57% |
Kostendekking totale tarieventabel | € 1.417.229 | € 828.665 | € 2.245.894 | € 2.209.350 | 98,37% |
Financiële verantwoording opgelegde belastingen 2019
Belastingjaren lopen over ten minste vijf begrotingsjaren. Conform de Algemene wet inzake rijksbelastingen kunnen belastingen nog drie jaar nadat de belastingschuld is ontstaan worden opgelegd. De invordering kan nog plaatsvinden vijf jaar nadat de belasting is opgelegd.
Overzicht opgelegde aanslagen 2019 in relatie tot begroting | |||
Omschrijving | Begroot | Werkelijk | Verschil |
OZB woning | 6.939 | 6.932 | -7 |
OZB niet-woning | 3.308 | 3.275 | -33 |
Forensenbelasting | 1.592 | 1.679 | 87 |
Toeristenbelasting | 1.742 | 1.928 | 186 |
Grafrechten | 46 | 38 | -8 |
Precariobelasting | 2.184 | 2.154 | -30 |
Totaal | 15.811 | 16.006 | 195 |
Heffingen
(bedragen x € 1.000,-)
Omschrijving | Begroot | Werkelijk | Verschil |
Afvalstoffenheffing | 5.710 | 5.696 | -14 |
Rioolheffing | 3.890 | 3.888 | -2 |
De meer of minder opbrengsten uit de afvalstoffenheffing komen ten laste of gunste van de egalisatiereserve afvalstoffenheffing, tenzij hier onvoldoende in zit.
Overige gemeentelijke belastingen/heffingen
Leges
Op basis van de legesverordening worden verschillende rechten geheven. Voor zover mogelijk zijn de tarieven kostendekkend.
(bedragen x € 1.000,-)
Omschrijving | Begroot | Werkelijk | Verschil | |
Leges | 4.411 | 4.434 | 23 |
Kwijtschelding
Voor de inwoners van de gemeente Schagen met de laagste inkomens bestaat de mogelijkheid van kwijtschelding. Dit van de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Een verzoek om kwijtschelding wordt getoetst aan de regelgeving, zoals opgenomen in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. De norm voor het verlenen van kwijtschelding is gesteld op 100% van de normbedragen voor de kosten van bestaan. Dit op basis van de Participatiewet (bijstandsnormen). We toetsen geautomatiseerd via het Inlichtingenbureau of mensen in aanmerking komen voor kwijtschelding. Door deze werkwijze hoeven de kwijtscheldingsgerechtigden niet ieder jaar kwijtschelding aan te vragen. Wanneer de toetsing positief is, krijgen deze mensen automatisch kwijtschelding. Gemiddeld 70% van de kwijtschelding wordt op deze manier verleend.
Overzicht verleende kwijtschelding 2019 in relatie tot begroting
(bedragen x € 1.000,-)
Omschrijving | Begroot | Werkelijk | Verschil |
Afvalstoffenheffing | 180 | 186 | -6 |
Rioolheffing | 99 | 104 | -5 |
Lastendruk
In de Coelo-atlas wordt ieder jaar een objectieve vergelijking gemaakt van de woonlasten per gemeente. De gemeente Schagen zit landelijk gezien op het gemiddelde, met een plaats 211 op de ranglijst. Op de ranglijst wordt de gemeente met de laagste woonlasten aangegeven met nummer 1 en de hoogste met nummer 372.
Bij de berekening van het gemiddelde bedrag dat een huishouden aan gemeentelijke woonlasten betaalt, worden de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing betrokken. De gemeente Gilze en Rijen is de gemeente met de laagste woonlasten (€ 511,-); de gemeente Bloemendaal heeft de hoogste woonlasten (€ 1.446,-). De gemiddelde woonlasten bedragen € 740,-.
De gemiddelde woonlasten meerpersoonshuishouden in de regiogemeenten bedragen volgens de Coelo-atlas voor 2019:
Gemeente | Bedrag | Ranglijst |
Schagen | 768,- | 211 |
Bergen | 1.029,- | 367 |
Den Helder | 733,- | 137 |
Hollands Kroon | 804,- | 263 |
Langedijk | 858,- | 321 |
Texel | 680,- | 70 |