Wat heeft het gekost?
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | |
Lasten | 27.133 | 28.297 | 28.386 | -89 | |
Baten | 9.738 | 9.972 | 9.844 | 127 | |
Saldo | 17.395 | 18.325 | 18.541 | -216 | N |
Totale lasten per doelstelling per resultaat
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | ||
LD1.1 | Het dagelijks onderhoud op niveau van sober en doelmatig te houden | 12.229 | 9.070 | 9.306 | -236 | |
LD1.2 | Groot onderhoud op niveau sober en doelmatig | 4.809 | 4.800 | 4.628 | 173 | |
LD1.3 | Vervanging van kapitaalgoederen na technische levensduur | 4.678 | 7.238 | 7.625 | -386 | |
LD1 | Duurzame instandhouding van de leefomgeving | 21.717 | 21.109 | 21.559 | -450 | |
LD3.1 | Energietransitie naar duurzame energie | 143 | 543 | 162 | 381 | |
LD3.4 | De gemeente Schagen zet in op een circulaire economie | 5.273 | 6.644 | 6.664 | -20 | |
LD3 | Verduurzaming van de leefomgeving | 5.416 | 7.187 | 6.827 | 361 | |
Totaal Lasten Domein leefomgeving en duurzaamheid | 27.133 | 28.297 | 28.386 | -89 | N |
Toelichting verschillen Lasten
LD 1.1
- Op het onderhoud en beheer bruggen hebben wij een voordelig resultaat. Daarnaast hebben wij de noodzakelijke 16 technische inspecties voor grote houten bruggen en damwanden helaas nét niet kunnen uitvoeren vóór het einde van 2019. (14V)
- Door excessieve plantengroei in het voorjaar moesten we een aantal sloten extra maaien. Hierdoor is het budget waterbeheer overschreden. (10N)
- Het relinen van riolering is doorgeschoven naar 2020, omdat de contractant eind 2019 geen werkzaamheden voor Schagen kon uitvoeren. Hierdoor worden de kosten voor relinen niet in 2019, maar in 2020 gemaakt. Daardoor doen wij een hogere storting in de egalisatie reserve riolering. Per saldo is het product riolering volledig kostendekkend. (242N)
- Klein onderhoud riolering is licht overschreden. Dit product is per saldo kostendekkend en heeft geen invloed op het saldo. (36N)
- In 2018 en 2019 zijn alle verouderde, niet energiezuinige verlichting vervangen voor moderne LED armaturen. In dit project zijn aannames gedaan voor wat betreft de hoogte van de investering en de nieuwe energiekosten, onderhoudskosten en reparatiekosten. Met de ervaringen over 2019 is het mogelijk de begrote kosten aan de werkelijkheid te toetsen. De hoogte van de investering bleek lager te zijn. De werkelijke kosten van energie, onderhoud en reparatie zijn voor 2019 echter hoger dan vooraf begroot. Dit heeft ook te maken de verhoogde energiebelasting. De hogere werkelijke kosten voor energie, onderhoud en reparatie zorgen voor een overschrijding van het budget. Hierover bent u reeds geïnformeerd door een raadsinformatiememo (99N)
- Op het budget bomen heeft de aannemer, door slechte weersomstandigheden in december, niet al het opgedragen werk uit kunnen voeren. Dit maakt dat er een overschot is ontstaan. (11V)
- Op het product beheer groen vallen de kapitaallasten hoger uit. Hier tegenover staat een hogere dotatie vanuit de reserve investeringen maatschappelijk nut. Dus per saldo budgetneutraal. (31N)
- Op onderhoud wegen is een overschrijding te zien. Deze hogere lasten worden grotendeels veroorzaakt door hogere reparatiekosten na aanleg nutsvoorzieningen. Hiertegenover staat een opbrengst nutsvoorzieningen van derden. (151N)
- Het af te voeren afvaltonnage van de verschillende strandtenten is hoger dan waar rekening mee is gehouden. Hier tegenover staat een hogere opbrengst die wij ontvangen van de strandpaviljoen houders. (16N)
- Voordeel kapitaallasten verschillende investeringen. (339V)
- Meerdere kleine afwijkingen (15N)
L.D 1.2
- Het relinen van riolering is doorgeschoven naar 2020, omdat de contractant eind 2019 geen werkzaamheden voor Schagen kon uitvoeren. Hierdoor worden de kosten voor relinen niet in 2019, maar in 2020 gemaakt. Hiertegenover staat een hogere storting aan de egalisatie reserve riolering. Per saldo budgetneutraal. (173V)
L.D 1.3
- Betreft hogere storting aan de reserve maatschappelijk nut. Dit betreft grotendeels het rekeningresultaat 2018 en hiernaast de investering duurzaamheid. (386V)
L.D 3.1
- Lagere kapitaallasten klimaat. Hier tegenover staat een lagere dotatie vanuit de reserve investeringen maatschappelijk nut aan de exploitatie. (381N)
L.D 3.4
- De dienstovereenkomst HVC is iets nadeliger uitgevallen. (20N)
Totale baten per doelstelling per resultaat
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | ||
LD1.1 | Het dagelijks onderhoud op niveau van sober en doelmatig te houden | 429 | 537 | 723 | -186 | |
LD1.2 | Groot onderhoud op niveau sober en doelmatig | 4.399 | 4.435 | 4.337 | 98 | |
LD1.3 | Vervanging van kapitaalgoederen na technische levensduur | 3.745 | 3.278 | 3.167 | 112 | |
LD1 | Duurzame instandhouding van de leefomgeving | 8.573 | 8.250 | 8.226 | 24 | |
LD3.1 | Energietransitie naar duurzame energie | 100 | 100 | 80 | 20 | |
LD3.4 | De gemeente Schagen zet in op een circulaire economie | 1.065 | 1.621 | 1.538 | 83 | |
LD3 | Verduurzaming van de leefomgeving | 1.165 | 1.721 | 1.618 | 103 | |
Totaal Baten Domein leefomgeving en duurzaamheid | 9.738 | 9.972 | 9.844 | 127 | N |
Toelichting verschillen Baten
LD 1.1
- Extra opbrengsten straatwerk voor aanleg nutsvoorzieningen in het
openbaar gebied. (111V)
- Vanwege het leantraject begraafplaatsen worden sinds 2019 rechthebbenden een jaar voor dat de grafrechten aflopen, aangeschreven met het verzoek om te verlengen. Indien gekozen wordt voor verlengen, wordt meteen de factuur verzonden. Voorheen werden rechthebbenden een maand voordat de grafrechten afliepen aangeschreven. Hierdoor zijn grafrechten en onderhoud eerder geïnd dan voorheen. Inmiddels factureren we, na klachten van rechthebbenden, de grafrechten en onderhoud pas 3 maanden voordat de verlenging ingaat. Dat betekent dat we in 2019 vooruit hebben geïnd en dat er in 2020 een periode minder inkomsten zijn. (98V)
- Overige kleine afwijkingen (23N)
LD 1.2
- Lagere dotatie vanuit de reserve onderhoud buitenruimte. Niet alle investeringen zijn volledig uitgevoerd. (98N)
LD 1.3
- Dit betreft een lagere dotatie vanuit de reserve investeringen maatschappelijk nut en de reserve maatschappelijk nut. Dit komt omdat niet alle investeringen volledig zijn afgerond. (112N)
LD 3.1
- Het voordeel op het budget duurzaamheid wordt niet onttrokken aan de reserve milieubeleid. Dit levert een nadeel op. (20N)
LD 3.4
- In 2019 zijn aanmerkelijk meer kosten gemaakt. Dit vindt zijn oorzaak in stijgende verwerkingstarieven en de fors gestegen afvalstoffenbelasting (Rijk) enerzijds en de dalende retour opbrengsten van de waardevolle stromen: textiel, glas, metaal en papier anderzijds. Daarnaast worden de begrote opbrengsten van de kunststof verpakkingen in 2019 niet volledig gerealiseerd. De begrote opbrengsten uit de kunststof verpakkingen van 2015 tot en met 2018 zijn eveneens niet gerealiseerd. De ontwikkelingen van de stijgende kosten enerzijds en de dalende retouropbrengsten van afgelopen 5 jaren anderzijds zorgen voor een tekort op de begroting ter grootte van € 256.558. Hierdoor hebben wij een grotere dotatie gedaan, vanuit de reserve afvalstoffenheffing van € 153.000. Hierdoor is deze reserve geheel leeg. Desondanks deze extra dotatie is het product afvalverwijdering niet kostendekkend gebleken in 2019. Voordeel betreft de extra dotatie. (153V)
- Minder retour opbrengsten van de waardevolle stromen textiel, glas, metaal en papier anderzijds. Zie ook bovenstaande toelichting. (221N)