Domein samenleving en gezondheid

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Rekening 2019

Verschil

Lasten

56.805

56.689

58.477

-1.788

Baten

23.926

24.705

24.793

-88

Saldo

32.878

31.984

33.684

-1.700

N

Totale lasten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Rekening 2019

Verschil

SG1.1

Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene

11.347

10.965

12.105

-1.139

SG1.2

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

8.593

8.846

9.090

-245

SG1.3

Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen

14.027

13.209

13.286

-77

SG1.4

Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

1.786

1.699

1.700

-1

SG1

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving

35.753

34.719

36.181

-1.462

SG2.1

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting

520

465

436

29

SG2.2

Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties

5.116

4.537

4.539

-2

SG2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak

5.929

5.927

5.596

331

SG2

Inwoners van Schagen geven hun sport, sociale en culturele leefomgeving en beleving vorm

11.564

10.929

10.571

358

SG3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg

1.888

1.987

1.993

-7

SG3.2

Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar

5.547

6.980

7.721

-741

SG3.3

Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

2.053

2.074

2.011

63

SG3

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig met steun van (vrijwillige) zorg, gezond leven

9.487

11.041

11.725

-684

Totaal Lasten Domein samenleving en gezondheid

56.805

56.689

58.477

-1.788

N

Toelichting verschillen Lasten

SG 1.1

  • In het Economisch domein zijn inkomsten gegenereerd die een verband hebben met het tafelzilver. Een deel van deze opbrengsten uit dit tafelzilver worden gestort in de reserve basisonderwijs, waaruit het in eerste instantie geleend was (1.041N). Voor meer informatie verwijzen wij u naar de paragraaf grondbeleid.
  • Daarnaast zijn de kapitaallasten lager uitgevallen, doordat een aantal investeringen nog niet in uitvoering is genomen(111N).
  •  Er zijn meer leerlingen vervoerd dan geraamd, onder hen enkelen over een grotere afstand (Lelystad, Heemskerk, Amsterdam) (18N)
  • Bovenop de reguliere vergoeding, vergoeden we een gedeelte peuteropvang (7 uur) voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit bedrag per uur gaat elk jaar op advies van de VNG omhoog.  Er is echter in de raming  nog rekening gehouden met het uurbedrag uit het voorgaande jaar (52N).
  • Er is in 2019 een nieuwe rekenformule vanuit het rijk toegepast op het budget voor gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid (GOAB). Dit budget is hoger uitgevallen dan verwacht. Echter, aangezien er een wetswijziging van het aantal verplichte uren VVE aankomt, zal er dit jaar vrijwel zeker gebruik worden gemaakt van alle middelen die we krijgen (80V).
  • De school Wegwijzer/Wielewaal is in eigendom en beheer  van de gemeente. Wij ontvangen een leerlingafhankelijke vergoeding van het schoolbestuur. Omdat deze hoger is dan de gemaakte kosten voor het beheer en onderhoud van het gebouw, ontstaat een overschot van (60V). Dit wordt gestort in de reserve onderwijshuisvesting. Hierdoor is het budgettair neutraal.
  • Overige verschillen zorgen voor een voordeel (13V)

SG 1.2

  • Zowel in de 1e als 2e rapportage zijn de zorgkosten voor de jeugd naar boven bijgesteld. Dit op basis van de gemaakte zorgkosten uit het voorgaande jaar, en de landelijke trend. Nu blijkt dat voor het onderdeel gedwongen kader de werkelijke kosten lager uitvallen en dat er dit jaar een incidenteel voordeel is te melden (117V)
  •  Ook met betrekking tot de maatwerkvoorzieningen jeugd zijn er in de 1e en 2e rapportage  budgetten naar boven bijgesteld. Dit op basis van de gemaakte zorgkosten uit het voorgaande jaar, en de landelijke trend. Bij dit onderdeel blijkt dat de kosten lager uitvallen dan volgens de trend was voorspeld. Voor dit jaar kunnen wij dan een incidenteel voordeel melden (234V)
  • Begin januari zijn afspraken gemaakt om de zorgcontinuïteit voor de korte termijn te waarborgen voor de jongeren in Transferium. Ook de intentieafspraken voor de lange termijn en daarbij de continuïteit van Parlan zijn met de afspraken te waarborgen. De achttien NHN colleges hebben op 18 december 2018 besloten om de flexibele kosten voor de leegstand te verrekenen op basis van inwonersaantal. Voor onze gemeente kwamen de totale begrote maximale kosten op € 318.662. Op declaratiebasis kwam dit lager uit  € 125.441 Waardoor er minder ontrokken hoeft te worden uit de reserve sociaal domein (193N)
  • Veilig Thuis kampte met wachtlijsten en heeft tot begin 2019 onder toezicht van de inspectie gestaan. Zij hebben een verzoek om extra middelen gedaan bij gemeenten. Dat is, uiteindelijk en onder voorwaarden, door alle deelnemende gemeenten gehonoreerd.(28N) Daarnaast is een herijking geweest van de verdeelsleutel op de totale kosten van Veilig Thuis per 1 oktober 2019 conform de afgesloten dienstverleningsovereenkomst. Deze herijking heeft een nadelig effect voor onze gemeente.(75N)

SG 1.3

  • Door verlaging van het macrobudget voor de Bbz vanuit het rijk komt de rijksvergoeding voor Schagen ook lager uit. Tevens zijn er meer rentedragende leningen verstrekt aan startende ondernemers en ondernemers die een lening kregen om hun bedrijf weer levensvatbaar te maken (170N).
  • Door een grotere uitstroom dan instroom van het aantal cliënten met een bijstandsuitkering hebben we structureel minder uitkeringskosten. Daarnaast zijn er meer inkomsten verrekend met de uitkeringen dan voorzien. (126V)
  • Door intensivering van de aanpak om mensen te activeren en naar werk te begeleiden zijn meer trajecten uitgevoerd, waardoor de kosten hoger uitkomen dan geraamd. Hierin zit onder andere een afrekening 2017-2018 van de Superr met HK en de kosten voor een coördinator Wsp (48N)
  • In het kader van het vluchtelingenbeleid  zijn er minder Participatieverklaringstrajecten uitgevoerd (11V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (5V).

SG 1.4

  • Met betrekking tot de schulddienstverlening is in 2019 minder subsidie uitgegeven aan Moneyways en Get a Grip. Dit, omdat er minder trajecten zijn uitgevoerd dan is afgesproken. Daarnaast is dit jaar rekening gehouden met de inkoop budgetbeheer. De aanbesteding budgetbeheer is in 2019 nog niet afgerond (43V).  
  •  Het handboek Bijzondere Bijstand is per 1 juli 2019 aangepast. Ondanks de aantrekkende economie hebben meer mensen gebruik gemaakt van de voorzieningen die de bijzondere bijstand biedt(24N)
  • De overige verschillen zitten in het hogere beroep op het kindpakket en ouderenpakket (11N)
  • Daarnaast zijn er meer kwijtscheldingen verleend op de aanslagen afval en riool voor mensen met een minimum inkomen (9N).

SG 2.1

  • De activiteitensubsidies voor Kunst en cultuur en sport zijn in 2019 lager uitgevallen. Dit omdat er een terugloop van jeugdleden is geconstateerd ten opzichte van vorig jaar. Tevens zijn iets minder incidentele subsidies verstrekt in het kader van zorg en welzijn (29V).

SG 2.2

  • De Samenwerkende Musea werken op declaratiebasis. Voor dit jaar is er minder uitgegeven, maar volgend jaar staat een aantal grotere uitgaven gepland (10V).
  • Eind 2018 heeft er een aanbesteding plaatsgevonden voor het beheer en onderhoud van de binnensportaccommodaties. Met de aanbesteding is er een voordeel behaald (Schagen Actief) (82V)
  • Op de subsidie voor Cultuur op School is een afbouwregeling van toepassing (10V)
  • Het reguliere onderhoud voor sportterreinen is dit jaar iets goedkoper uitgevallen (10V)
  • In 2019 zijn een aantal sportvelden gerenoveerd. Deze lasten worden gedekt vanuit de reserve accommodatiebeleid. Het heeft hierdoor geen effect op het rekeningresultaat(133N).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (19V).

SG 2.3

  • Handhaving & Bestuursmaatregelen (230V)
  • Meer uitgaven voor de Veiligheidsregio (15N)
  • De overschrijding betreft de aanschaf van reddingsmiddelen voor de reddingsbrigade posten. Deze zijn hoger uitgevallen dan geraamd. De overschrijding heeft overigens per saldo geen effect op het rekeningresultaat omdat deze kosten worden gedekt vanuit de betreffende reserve (30N)
  • Huisvesting reddingsbrigades (15N)
  • Omgevingsdienst (161V)

SG 3.1

  • Bij de behandeling van de begroting 2019 is een amendement aangenomen om het mantelzorg compliment te verhogen van 25 naar 50 euro per compliment. Naast deze verhoging zijn er ook meer aanvragen ingediend (26N).
  • Voor de voorzieningen ouderenwerk zijn minder incidentele projecten geweest (14V).
  • Er zijn dit jaar minder incidentele subsidieverzoeken sociaal cultureel werk ingediend dan waar rekening mee is gehouden (12V).

SG 3.2

  • Vanaf 1 oktober 2019 heeft de gemeente een nieuw contract moeten afsluiten voor de voorzieningen hulpmiddelen. De aanbesteding kwam qua kosten 60% hoger uit dan het oude tarief. Deze aanpassing zorgt voor een nadeel (138N).
  • Er is minder beroep gedaan op de vervoersvoorzieningen in het kader van de Wmo (25V).
  • Er zijn dit jaar meer woningaanpassingen vergoed dan rekening mee was gehouden. Dit komt door een toename van aanvragen, maar ook door een aantal forse aanpassingen (247N).
  • De huishoudelijke hulp laat een toename zien van aanvragen door de invoering van het abonnementstarief (17,50 per 4 weken) en als gevolg van vergrijzing (67N).
  • Bij de zorgkosten WMO is een toename van aanvragen te zien. Dit als gevolg van het afschaffen van de eigen bijdrage(beleid Schagen) en de toename van ouderen die langer zelfstandig thuiswonen (227N). Dit heeft een structureel karakter voor de komende jaren.
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (3N).

SG 3.3

  • Op 27 november 2019 heeft het AB van de GGD de 1e en 2e begrotingswijziging 2019 vastgesteld, waarin de gemeentelijke bijdrage 2019 is aangepast. Dit leverde een verlaging  van de gemeentelijke bijdrage algemeen 2019 op. (46V)
  • Door een intensivering van het gebruik van de ruimte van de JGZ aan de Zuiderweg zijn er afspraken gemaakt over het delen in kosten van extra facilitaire voorzieningen. Hierdoor zijn de kosten voor service en onderhoud verhoogd. Daarbij is er gedeeld in de kosten voor de aanschaf van nieuwe stoelen, aangezien de oude onveilig bleken te zijn.(13N)
  • Door het wegvallen van AED-trainer zijn er minder cursussen gegeven, waardoor er lagere kosten zijn gemaakt. Daarnaast zijn dit jaar alle kasten vervangen, waardoor er minder onderhoudskosten zijn gemaakt (22V)
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (8V).

Totale baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Rekening 2019

Verschil

SG1.1

Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene

7.407

7.632

7.370

262

SG1.2

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

854

823

791

32

SG1.3

Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen

8.594

9.224

9.406

-182

SG1.4

Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

60

60

100

-40

SG1

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving

16.915

17.739

17.667

71

SG2.1

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting

10

30

30

0

SG2.2

Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties

574

496

500

-4

SG2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak

152

114

201

-87

SG2

Inwoners van Schagen geven hun sport, sociale en culturele leefomgeving en beleving vorm

737

640

731

-91

SG3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg

5.535

5.831

5.837

-6

SG3.2

Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar

740

495

556

-61

SG3.3

Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

0

0

1

-1

SG3

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig met steun van (vrijwillige) zorg, gezond leven

6.275

6.326

6.395

-68

Totaal Baten Domein samenleving en gezondheid

23.926

24.705

24.793

-88

V

Toelichting verschillen Baten

SG 1.1

  •  Het tempo voor het doen van investeringen heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek  dan waar in de begroting mee wordt gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat lagere lasten verantwoord. Conform de besluitvorming over onderwijshuisvesting  worden deze kapitaallasten van de diverse kredieten verrekend met de reserve basisonderwijs. Doordat er minder kosten zijn gemaakt wordt er ook minder onttrokken uit de reserve(361N)
  • Er is in 2019 een nieuwe rekenformule vanuit het rijk toegepast op het budget voor gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid (GOAB). Dit budget is hoger uitgevallen dan verwacht. Echter aangezien er een wetswijziging van het aantal verplichte uren VVE aankomt, zal er dit jaar vrijwel zeker gebruik worden gemaakt van alle middelen die we krijgen(43V).
  • Voor de uitvoering van de RMC zijn er meer rijksgelden ontvangen vanuit Den Helder (centrumgemeente) dan voorgaande jaren. (70V)
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (14N).

SG 1.2

  • Bij de jaarrekening 2016 is een bedrag van het overschot ingezet voor de uitvoering van een aantal projecten binnen het sociaal domein. Bij aantal van deze projecten zijn nog niet alle activiteiten uitgevoerd. De onttrekking uit de reserve decentralisatie sociaal domein, die hieraan verbonden is, loopt daarmee ook iets uit (34N)
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (2V).

SG 1.3

  • Door verhoging van het macrobudget voor de Bbz vanuit het rijk komt de rijksvergoeding voor Schagen ook hoger uit. Tevens zijn er meer rentedragende leningen terug gevorderd van startende ondernemers en ondernemers die een lening kregen om hun bedrijf weer levensvatbaar te maken (79V).
  • In het kader van de Buig zijn er meer inkomstenverrekeningen teruggevorderd dan waar rekening mee is gehouden (99V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (4V).

SG 1.4

  • Als gevolg van het beleid van de gemeente is bij de bijzondere bijstand meer teruggevorderd dan waar rekening mee was gehouden (39V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (1V).

SG 2.3.

  • Toelichting Ruimte

SG 3.2

  • Zowel in de 1e als 2e rapportage 2019 is aangegeven dat het afschaffen van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage en de invoering van het abonnementstarief zullen leiden tot lagere eigen bijdrage in het kader van de WMO. De bijstelling naar beneden van € 245.000 op de eigen bijdrage, blijkt ten opzichte van de werkelijk ontvangen bijdrage iets mee te vallen (61v)