Domein inwoner en bestuur

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Rekening 2019

Verschil

Lasten

39.453

43.785

44.322

-536

Baten

89.558

94.035

94.924

-889

Saldo

-50.105

-50.250

-50.603

353

V

Totale lasten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Rekening 2019

Verschil

IB1.1

De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

1.066

1.343

1.148

195

IB1.2

De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt

32.550

35.124

34.850

274

IB1.3

Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

5.692

7.133

8.167

-1.034

IB1

Inwoners ervaren de dienstverlening als vriendelijk, snel, goed en betrouwbaar

39.308

43.600

44.165

-565

IB2.2

We ondersteunen inwonersinitiatieven

145

185

155

29

IB2

Inwoners zijn actief betrokken bij de vormgeving van hun leefomgeving en betrokken bij alle belangrijke beslissingen

145

185

155

29

IB3.1

Vennootschapsbelasting

0

0

1

-1

IB3

Vennootschapsbelasting

1

-1

Totaal Lasten Domein inwoner en bestuur

39.453

43.785

44.322

-536

N

Toelichting verschillen Lasten

IB 1.1

  • Een aantal investeringskredieten zijn in 2019 (nog) niet volledig uitgegeven(digitale agenda, vermindering fysieke archieven). Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves en heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (128V).
  • Als gevolg van de verlenging van de geldigheidsduur van de ID-bewijzen en paspoorten hebben wij minder kosten als gevolg van een lagere afdracht aan het Rijk, € 70.000 voordelig. Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met het achterblijven van legesopbrengsten € 120.000 nadelig. Het (per saldo) negatieve effect bedraagt € 50.000. (70V).
  • Het budget Lijkschouwing sluit € 20.000 voordelig. Onze invloed op deze lasten zijn nihil. Wel monitoren we het budget en doen tussentijds bij- of af ramingen.
  • Overige kleine verschillen zorgen voor een nadeel(23N).

IB 1.2

  • Het budget Facilitaire dienstverlening, een totaal budget met meer dan 20 deelbudgetten (abonnementen, kantoorartikelen, overige goederen en diensten) sluit € 43.000 voordelig.
  • Bij de 2e rapportage is op het personeelsbudget een overschrijding gemeld van € 500.000,- Tijdens de raadsbehandeling van de 2e rapportage is de raad geïnformeerd dat de inhouding loonheffing te hoog is geweest en gecorrigeerd moest worden. Dit zou een voordeel betekenen van ruim € 300.000,-. Naast dit voordeel zijn in 2019 ook de nieuwe CAO- afspraken ingevoerd. Deze gingen in op 1 oktober 2019; verhoging van 3,25% en een eenmalige uitkering. In de begroting 2019 was rekening gehouden met het gehele jaar 3,75%, waardoor een incidenteel voordeel ontstond van €336.000,-. Nu komt een voordeel uit van € 136.000,- (136V).
  • Vooruitlopend op de trajecten die zijn ingezet voor het persoonlijk leiderschap is terughoudend omgegaan met het beschikbare opleidingsbudget. Daarom is in 2019 nog een bedrag beschikbaar van 90.000,-. Deze extra gelden worden gestort in de reserve opleidingen. Dit om de opleidingsbehoefte voor het persoonlijk leiderschap in 2020 te kunnen bekostigen (90V).

IB 1.3

  • Het budget verzekeringen is met ruim € 11.000 overschreden doordat op de brandverzekering een na-verrekening heeft plaatsgevonden over de jaren 2016-2019. In het budget wordt geen rekening gehouden met na-verrekeningen. In 2019 heeft een nieuwe aanbesteding voor de verzekeringen plaatsgevonden. Deze leiden tot € 100.000 aan meerkosten. De meerkosten voor 2020 e.v. worden in de 1e Tussenrapportage 2020 opgenomen (11N).
  • Het budget accountantskosten en het budgetadvieskosten zijn overschreden. Dit  omdat wij een accountantsverklaring moesten overleggen voor bepaalde projecten en de daarbij behorende subsidie. Ook het budget advieskosten is overschreden. Dit omdat wij  extra adviezen hebben gevraagd voor inkoop- en belastingvraagstukken (24N)
  • Doordat investeringen (project schagerweg, sportvelden) achterblijven bij de prognose hebben we minder geld hoeven lenen. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar “kort geld” (voor een periode van minder dan een jaar) geleend in plaats van “lang geld”. Het lenen van kort geld heeft het afgelopen jaar geld opgeleverd in plaats van dat het geld gekost heeft, de zogenaamde negatieve rente. (220V).
  • Bij de post overige goederen en diensten zijn twee grote afwijkingen relevant. Voor de terugbetalingsverplichting die wij hebben aan het rijk voor de BBZ hebben wij een last opgenomen van € 175.971. Er heeft een opschoonactie plaatsgevonden op oude vorderingen. Dit heeft geleid tot afboekingen en een bijstelling van de voorziening dubieuze debiteuren (belastingen, gewone debiteuren en GWS debiteuren) van in totaal € 354.116,-. Dit is een incidenteel effect (575N)
  • Ieder jaar wordt de hoogte van de voorziening wachtgeld voormalige wethouders bepaald. Naast de lagere verplichte doorbetaling dan begroot aan de voormalige wethouders kan de voorziening voor nog toekomstige kosten naar beneden worden bijgesteld. Ook de wachtgeldverplichting van de huidige wethouders viel lager uit dan in de voorziening was opgenomen (172V).
  • Op het onderdeel griffie houden wij over 2019 budget over. Dit wordt veroorzaakt door het later invullen van de vacature griffiemedewerker en een overlap van de invulling van de griffier(45V).
  • In 2019 hebben we een aantal gemeentelijke eigendommen verkocht. Het neveneffect hiervan is dat de betaalde belastingen hierdoor niet meer ten laste komen van de gemeente Schagen (40V).

B 2.2

  • We hebben 30 participatieverzoeken ontvangen en gehonoreerd. Voornamelijk voor timmerdorpen en groenadoptie. Ondanks deze vele aanvragen is niet het volledige budget uitgegeven.

Totale baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Rekening 2019

Verschil

IB1.1

De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

940

727

613

114

IB1.2

De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt

490

1.716

1.613

103

IB1.3

Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

88.128

91.592

92.699

-1.107

IB1

Inwoners ervaren de dienstverlening als vriendelijk, snel, goed en betrouwbaar

89.558

94.035

94.924

-889

IB2.2

We ondersteunen inwonersinitiatieven

0

0

0

0

IB2

Inwoners zijn actief betrokken bij de vormgeving van hun leefomgeving en betrokken bij alle belangrijke beslissingen

IB3.1

Vennootschapsbelasting

0

0

0

0

IB3

Vennootschapsbelasting

Totaal Baten Domein inwoner en bestuur

89.558

94.035

94.924

-889

V

Toelichting verschillen Baten

IB 1.1

  • Als gevolg van de verlenging van de geldigheidsduur van de ID-bewijzen en paspoorten hebben wij minder kosten als gevolg van een lagere afdracht aan het Rijk, € 70.000 voordelig. Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met het achterblijven van legesopbrengsten € 120.000 nadelig. Het (per saldo) negatieve effect bedraagt € 50.000. (120N).
  • Overige kleine verschillen zorgen voor een voordeel(6V)

IB 1.2

  • De projectgelden voor de uitvoering van Digitale Agenda 2020 worden jaarlijks verantwoord in de exploitatie, dit jaar zijn de kosten meegevallen en is er minder onttrokken uit de reserve. Wij verwachten dat dit budget in 2020 volledig wordt benut. (78 N)
  • De beschikbare reserve voor opleidingen is aangepast aan de werkelijke uitgaven in 2019. Zie hiervoor de toelichting aan de lastenkant. De ingeschatte onttrekking uit deze reserve vervalt hiermee. (38N).
  • Overige kleine verschillen zorgen voor een voordeel(13V).

IB 1.3

  • Bij de december circulaire heeft er een correctie plaatsgevonden op uitkeringsfactor en maatstaf Medicijn gebruik. Daarnaast een correctie op de suppletie uitkering sociaal domein.  Per saldo is dit een voordeel van € 172.000.

Bovendien zijn in de december circulaire decentralisatie uitkeringen klimaatmiddelen ad € 251.000 beschikbaar gesteld. Over de jaren 2017 en 2018 is alsnog € 100.000 ontvangen als gevolg van het vrijvallen van de verdeelreserve binnen de algemene uitkering (683V).

  • De hogere opbrengst toeristenbelasting van € 173.000 die betrekking heeft op 2018 is een gevolg van de gewijzigde verordening toeristenbelasting. Met ingang van 2018 heffen we toeristenbelasting van degene die tevens forensenbelasting betalen. Daarnaast dragen nu meer recreatieondernemers dan voorheen toeristenbelasting af op basis van het werkelijk aantal overnachtingen. Ten opzichte van de 2e rapportage waar u al geïnformeerd bent over de hogere opbrengsten, blijkt dat er de laatste maanden nog een na-ijleffect over 2018 naar boven is gekomen. Hierbij ligt het werkelijk aantal overnachtingen over 2018 hoger dan het in het verleden gehanteerde aantal overnachtingen dat de basis vormde voor de forfaitaire tarieven(173V).
  • De extra opbrengst forensenbelasting van € 68.000 over 2018 is ontstaan, doordat over 2018 meer personen een woning voor zichzelf ter beschikking hebben gehouden. Daardoor hebben zij de plicht om forensenbelasting te betalen. Hierbij wordt gekeken naar personen, die niet in onze gemeente zijn ingeschreven, maar wel een gemeubileerde woning voor meer dan 90 dagen per jaar voor zichzelf of hun gezin beschikbaar houden (68V).
  • We hebben een hogere rente-vergoeding gekregen wegens een uitgestelde betaling voor het complex Nes- Noord. (82V).
  • Door de verkoop van een aantal duurzame productiemiddelen is een incidentele boekwinst gerealiseerd(107V).
  • De opbrengsten dwangbevelen zijn hoger dan geraamd, doordat de opbrengst van 2018 ook in 2019 is verantwoord (40V).
  • Dit jaar was er minder regulier onderhoud noodzakelijk voor de instandhouding van de gemeentelijke gebouwen. De resulteert ook in een lagere onttrekking uit de reserve gemeentelijke gebouwen(290N).
  • Overige kleine verschillen zorgen voor een voordeel(3V).