Paragraaf bedrijfsvoering

I&A → digitale overheid

I&A → digitale overheid

Digitale overheidsagenda
Wij hebben uitvoering gegeven aan de digitale agenda van de overheid. Wij hebben meegedaan met de gezamenlijke aanbesteding van een nieuwe gemeentelijke infrastructuur (GGI). Ook deden we mee met de aanbesteding van een externe beveiligingsdienst om onze informatiesystemen nog beter te beschermen tegen cyberaanvallen.

Zaakgericht werken
De gemeentelijke informatievoorziening is verder gedigitaliseerd. Het zaaksysteem van de gemeente is succesvol uitgebreid met een aantal nieuwe processen, waaronder schuldhulpverlening, klantcontacten, terugbelverzoeken en een koppeling met het fixi-systeem voor de meldingen openbare ruimte.

Informatiebeveiliging
Wij hebben de strategie en de plannen opgesteld. Daarin staan richtlijnen en te volgen procedures bij onvoorziene storingen en calamiteiten in de organisatie voor de bedrijfsvoering. Diverse maatregelen zijn ingevoerd om informatieveiligheid op een hoger peil te brengen. Er is onder andere een oplossing ingevoerd om beveiligd bestanden te kunnen mailen. Diverse audits zijn uitgevoerd op de systemen en procedures waarbij Schagen op het gebied van informatieveiligheid goed scoort.

Innovatie
In het Research Data Centrum hebben we samen met het CBS enkele gemeentelijke vraagstukken onderzocht met toepassing van gegevensanalyse. HIeronder: armoede monitoring, huur- en zorgtoeslag ouderen, leegstand bedrijven en verhuisbewegingen. Gegevensanalyse wordt steeds vaker toegepast in het kader van de informatiegestuurde overheid.

Ons tweede datacenter in Amsterdam is in 2019 volledig ingericht en in bedrijf gesteld als uitwijk omgeving. De telefooncentrale van de gemeente Schagen is verplaatst naar ons datacenter in Alkmaar.

Wij zijn nieuwe strategische partnerships aangegaan met een aantal kernleveranciers van gemeentelijke softwaresystemen, te weten Roxit, Centric en Pink Roccade.

We zijn gestart met de implementatie van een nieuw informatiesysteem voor de afdeling Ruimtelijke Ordening in het kader van de Omgevingswet. In 2020 zullen wij dit systeem en de processen verder inrichten en koppelen in de omgevingsketen (Digitaal Stelsel Omgevingswet).

Wij hebben in 2019 enkele nieuwe applicaties in gebruik genomen. Dit zijn:
- Een systeem om het gemeentelijke applicatielandschap, de koppelingen en IT-processen centraal en uniform te kunnen registreren.
- Een systeem voor het automatiseren van autorisaties bij in- en uitdienst melden personeel.
- Een reserveringssysteem voor de vergader- en werkruimtes.

Informatie- en archiefbeheer
De nieuwe archiefverordening is vastgesteld. De archiefinspecteur heeft inspectie gehouden op de informatieomgeving en archiefprocessen van de gemeente. Met als eindconclusie dat wij in 2019 het oordeel 'redelijk adequaat' hebben gekregen over ons archief- en informatiebeheer.

Samenvattend
Op het terrein van I&A is in 2019 veel gebeurd. De bedrijfsvoering is verder gedigitaliseerd en de digitale dienstverlening is uitgebreid. De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering gaan snel. Door te investeren in een duurzame en veilige ICT-omgeving kan Schagen haar bedrijfsvoering en dienstverlening blijven innoveren.

De uitvoering van I&A is in 2019 binnen de beschikbare exploitatiebudgetten uitgevoerd.
Opgemerkt wordt dat sommige geraamde investeringen afhankelijk zijn van de landelijke digitale overheidsagenda. Doordat enkele ontwikkelingen zijn opgeschoven, onder andere voor de landelijke voorzieningen en basisregistraties, zien we een eenmalig positief verschil van € 17.000,-- bij de afschrijvingslasten ten opzichte van de begroting van 2019.