Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en L. Dignum
Financieel belang
Bijdrage 2019: € 5.206.000
Terugontvangen afrekening 2018: € 231.643Bijdrage 2019
Resultaat 2019
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
4.974
0
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico's betreffen de gevolgen van de in 2015 ingevoerde Participatiewet, een lager uitstroomvolume als waar het Rijk mee rekent en het eventueel niet compenseren van salarisverhogingen door het Rijk. Het aandeel van Schagen bedraagt circa 32% in een eventueel financieel nadeel.
Zienswijze
De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2019 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2019 waren er geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In het jaarverslag 2019 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Begroot 2019:
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 151,84
Begeleid werken realisatie in Se: 13,12
Beschut werken realisatie in Fte: 12,00
Werkelijk 2019:
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 152,36
Begeleid werken realisatie in Se: 12,84
Beschut werken realisatie in Fte: 11,52Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in de doelstelling: Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning, deelnemen aan de samenleving.Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigd. Hierbij geldt de volgende sleutel: 1 stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, 2 stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners etc. Peildatum voor het aantal inwoners is 1 januari van het jaar waarin de verkiezingen van de gemeenteraad plaatsvinden. Bij nieuw gevormde gemeenten als gevolg van herindeling, geldt als peildatum de datum van vaststelling van de nieuwe gemeente. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en C.C. Wang
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2019
Resultaat 2019
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
3.281
486
5.010
5.327
331
339
Bedragen x € 1.000
Risico's
In het jaarverslag 2019 van de veiligheidsregio is een risicoprofiel opgenomen met een totale reikwijdte van € 1.370.000. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.909.000 / € 1.370.000 * 100% = 139 %. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij maken wij de kanttekening dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2019 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) 7 juni 2018 behandeld. In de raadsvergadering van 26 juni 2018 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
- Gemeentelijke bijdragen. De Veiligheidsregio wordt verzocht om tot een sluitende meerjarenbegroting te komen rekening houdend met het prijsniveau 2019 (constante prijs conform voorgaande járen). Daarbij de controller van de Veiligheidsregio te verzoeken een nadere analyse te verstrekken m.b.t. de stijging van de gemeentelijke bijdragen. Dit dient uiterlijk 14 dagen voor het AB van 6 juli 2018 aangeleverd te worden aan de gemeenten. Zienswijze 3: Meerjarenbegroting - Indexering Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om aan de regionale proces- en regiegroep te verzoeken om op korte termijn met een voorstel te komen ten aanzien van de indexerings- systematiek met als doel te komen tot een werkbare, eenvoudige en eenduidige indexering voor 2020 e.v. die van toepassing is op alle gemeenschappelijke regelingen. Dit dient uiterlijk 14 dagen voor het AB van 6 juli 2018 aangeleverd te worden aan de gemeenten.
- Landelijke Meldkamer Organisatie. De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om eventuele aanvullende frictie- en eenmalige projectkosten binnen het eigen budget op te vangen en dat er geen beroep wordt gedaan op een verhoging van de gemeentelijke bijdragen van de 17 deelnemende gemeenten.
- Beleidsafweging/ Prestatie-indicatoren. Vanuit beleidsmatig oogpunt wordt het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord verzocht om de komende járen de focus te richten op een verdere kwaliteitsverbetering/ optimalisering van de wettelijke taken.
- Beleidsafweging/ Veiligheidshuis Noord-Holland. De Veiligheidsregio Noord-Holland wordt verzocht om zich te focussen op de primaire taken van de Veiligheidsregio conform artikel 10 Wet Veiligheidsregio en deze op orde te hebben, waarbij verbetermaatregelen ingezet dienen te worden zodat alle KPľs minimaal voldoende scoren.
- Beleidsafweging/ Taken KNRM. De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om in contact te treden met de KNRM voor het maken van nieuwe afspraken en de mogelijke financiële consequenties in de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord op te nemen.
Beleids- voornemens
Het motto van Veiligheidsregio Noord-Holland is ‘samen hulpvaardig’ om leed en schade te voorkomen en te beperken. De komende jaren willen zij zich meer richten op het verkleinen van risico’s en focussen op preventie. In het beleidsplan laten ze zien dat ze hun doel willen bereiken door samen te werken. Niet alleen met gemeenten en andere ketenpartners, maar ook met inwoners en ondernemers. Samen gaan zij aan de slag met voorkomen, voorbereiden, coördineren en hulpverlenen.
De zes thema’s zijn: veiliger leven, veiligere gebouwen, veiligere evenementen, samenwerking tijdens crisis, goede hulpverlening om levens te redden en het tegengaan van maatschappelijke onrust.Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,09
- Netto schuldquote 0,53
- Structurele exploitatieruimte -1,03%
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten (zie paragraaf Weerstandsvermogen);
- een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
- Structurele exploitatieruimte: saldo van de structurele baten en lasten en saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten (excl. mutaties reserves), uitgedrukt als percentage.
Doelrealisatie
In 2019 zijn de Coöperatie Brandweerschool Noord-Holland en de Meldkamer daadwerkelijk operationeel geworden.
Voor het programma Brandweer 360 zijn nieuwe bestuurlijk uitgangspunten vastgesteld.
De Veiligheidsregio de bestuurlijke opdracht gekregen om de met de drie gemeenschappelijke regelingen (Veiligheidsregio NHN, OD NDN en de GGD HN) ,ten behoeve van de gemeenten, de voorbereiding van de komende Omgevingswet op te pakken. Dit om de implementatie van de Omgevingswet straks zorgvuldig te laten plaatsvinden. Bestuurlijk trekker Omgevingswet is burgemeester Marjan van Kampen.
Vanuit het thema veiliger leven zijn vanuit het project ‘langer thuis wonen’ door de brandweer 15 veiligheidschecks uit gevoerd. In het veiligheidshuis zijn voor Schagen 50 zorg/veiligheidscasussen.
Deze speerpunten dragen ook bij aan resultaat 2.3 van het sociaal domein.Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2017 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
H. Toorenent en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2019 betreft:
- Algemeen € 924.112
- 0-4 jarigen en adolescenten € 625.536
- OGGZ € 64.932
- Huisvesting JGZ € 95.937
- Veilig Thuis € 435.329
Bijdrage 2019
Resultaat 2019
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
2.146
1.373
241
1.600
12.542
15.448
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico’s bij de GGD betreffen de korting op de bijdrage Veilig Thuis, de nieuwe cao, de nieuwe aanbesteding voor de software van het GGD-dossier, de terugloop van aanvullende taken voor gemeenten en de terugloop van overige taken zoals infectieziekten en hygiënezorg.
Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2019 afgegeven en daarin is opgenomen dat:
1. Een positieve zienswijze afgeven voor de programmabegroting 2019,
met uitzondering van de structurele bijdrage voor Veilig Thuis.
2. Kennis te nemen van de meerjarenraming 2019-2022. In de zienswijze
op te nemen dat de GGD Hollands Noorden verzocht wordt:
3. Een reëlere prognose van het jaarrekeningresultaat te geven via de
2e bestuursrapportage, zodat bij de jaarrekening geen afwijkingen
gemeld hoeven te worden die al eerder in beeld waren.
4. Voor 1 september 2018 met een concreet plan van aanpak te
komen voor het verbeteren van de financiële positie (inlopen van de
negatieve algemene reserve en sluitende exploitatie) en de
bedrijfsvoering (t.a.v. ziekteverzuim en Veilig Thuis).
5. Normen te ontwikkelen voor de financiële getallen en deze van een
beoordeling en toelichting te voorzien.
6. De begroting voor Veilig Thuis, inclusief de daartoe behorende
overhead, te ontvlechten uit de programmabegroting 2019. Deze
aanpassing te presenteren bij de eerstvolgende begrotingswijziging.
7. Voor 1 september 2018 de maatschappelijke resultaten te
benoemen voor de beschreven speerpuntenBeleids-
voornemens
De GGD wil met zijn dienstverlening aansluiten bij de veranderde samenleving en de nieuwe taken van gemeenten. Om dit mogelijk te maken, investeert en innoveert de GGD intern en samen met zijn ketenpartners in nieuwe manieren van zorgverlening. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Programma Jeugd
- Kindermishandeling
- Armoede
- Schoolverzuim
- Aanpak personeelsverloop & krapte op de arbeidsmarkt
- Decentralisatie rijksvaccinatieprogramma
- Doorontwikkeling Digitaal Dossier
Programma Infectieziektebestrijding
- Antibioticaresistentie (ABR) en de Deskundige Infectieziekte Publieke Gezondheid (DI-PG).
- Seksuele gezondheid.
- Opzetten van anticonceptiespreekuur voor (kwetsbare) jongeren.
- Medische milieukunde.
- Tegengaan gehoorschade bij jongeren.
- Omgevingswet: Gezondheid en veiligheid wordt meegenomen in beslissingen en plannen van gemeenten.
- Reduceren van het verspreiden van besmettelijke infectieziekten door gedrag en preventieve vaccinaties door een goede voorlichting aan reizigers.
- De inspecties kinderopvang hebben een kwalitatief hoogwaardig niveau en de toezichthouders werken uniform.
Programma Kwetsbare burger
- Statushouders
- Personen met verward gedrag
- Behoud van kwalitatief toereikend en kostendekkend aanbod van forensisch geneeskundige diensten.
- Prostitutie
Veilig Thuis
- Aanscherping meldcode
- Implementatie van het landelijk doorontwikkelingsprogramma Veilig Thuis
Programma Onderzoek, beleid & preventie
- Onderzoek
- Advisering en ondersteuning gemeenten NHN bij opstellen en uitvoeren nota Gemeentelijk Gezondheidsbeleid
- GGD Rampen Opvang Plan (GROP)
- Omgevingswet
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 9,4%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 9,4%
Solvabiliteitsratio -0,3%
Structurele exploitatieruimte 2,8%
Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 en 1.2, 3.1 en 3.2 en 3.3)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100).
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Omdat de leden van het DB niet gezamenlijk de meerderheid van de stemmen mogen vertegenwoordigen is er een correctie aangebracht. Vanaf 1 januari 2017 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 23 stemmen
- Regio West-Friesland 25 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 25 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 44 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder H. Heddes.
Binnen het totaal van de 23 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 7 in 2019. Met invang van 2020 zal dit lager worden.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer, H. Kröger en A. Groot
Financieel belang
In 2019 is een geïntegreerde begroting aangeleverd.
Op de begroting 2019 heeft de OD NHN een indexering van 3,54 % toegepast.
Het lumpsum bedrag aan de OD van 1,1 miljoen bevat ook een klein deel voor projecten.In 2019 is de begroting eenmaal gewijzigd. De lumpsum is niet gewijzigd. Er zijn een aantal extra opdrachten in de begroting verwerkt. De gemeente Schagen heeft per 5 oktober 2019 een flink aantal (niet-basis)taken teruggenomen. Hiervoor is een schadeloosstelling verschuldigd, die nog niet is vastgesteld. Rond de overgang van taken is geïnvesteerd in apparatuur en opleidingen om de taken weer zelf te kunnen uitvoeren.
Lumpsum Bijdrage 2019
Resultaat 2019
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
1.120
32
2.595
3.142
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 433.500,-. Het risico voor de deelnemers komt uit op € 131.736,-. Voor de gemeente Schagen is dit een risico van € 8.871,-. Dit is is ten opzichte van de jaarrekening 2018 met bijna de helft afgenomen.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2019 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 7 juni 2018 te behandeld. In de raadsvergadering van 26 juni 2018 heeft de raad in een zienswijze het volgende gedaan:
- De verwachting uitgesproken dat de begroting 2020 een betere uitwerking van doelstellingen, indicatoren en activiteiten laat zien;
- De constatering gemaakt dat de aansluiting met de kaderbrief, een reel meerjarenbeeld en een balansprognose na 2020 ontbreken;
- Verlangd dat er betere individuele informatie beschikbaar komt.
Wat heeft de OD er mee gedaan?
- Het meerjaren beeld gecommuniceerd bij de eerste begrotingswijziging.
- Verwezen naar de regionale Regietafel (groep Posthumus).
Beleids- voornemens
De doelstellingen in de begroting 2019 zijn concreet en voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze zijn gericht op kwaliteit van het afhandelen van de milieutaken binnen de gestelde termijnen.
Kengetallen
Prestatie-indicatoren regulering
- Alle vergunningen worden tijdig afgehandeld.
- 90%-95% van de vergunningen is actueel en heeft geen inhoudelijke gebreken.
- Frequent overleg tussen bestuur, beleid, uitvoering.
- Opdrachtgevers en inrichtinghouders zijn tevreden over de dienstverlening.
Prestatie-indicatoren toezicht en handhaving
- Uitvoering 100% van VTH-uitvoeringsprogramma.
- Processen geharmoniseerd en 90% actief toezicht in het veld.
- Voldoen aan kwaliteitseisen.
- Snel en adequaat handelen buiten kantoortijden.
- Beschikbaarheid integrale informatie.
Prestatie-indicatoren specialismen en advies
- Binnen afgesproken termijn leveren van advies en kwaliteitsniveau.
- Effectieve en efficiënte uitvoering van taken door adequate ondersteuning bedrijfsvoering en informatiehuishouding.
Kengetallen financiële positie
- Solvabiliteitsratio 38,76
- Netto schuldquote -12,47
- Structurele exploitatieruimte 10,88
Toelichting Kerngetallen financieel:
Netto schuldquote
Hoe lager het percentage, hoe beter. Met een netto schuldquote <90% valt de OD NHN dan ook in de minst risicovolle categorie. De OD NHN heeft zelfs een negatief percentage. Dit wordt veroorzaakt door dat de financiële middelen hoger zijn dan de schulden.
Solvabiliteitsratio
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekend dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage tussen de 20 en 50% valt de OD NHN in de neutrale categorie. Door het positieve resultaat is het eigen vermogen toegenomen en is het percentage hoger dan begroot.
Structurele exploitatieruimte
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een percentage boven de 0% valt in de categorie die het minst risicovol is. De OD heeft voldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.Doelrealisatie
Belangrijk is de realisatie van het masterplan Informatievoorziening & Automatisering. De OD geeft aan pas na deze operatie meer en tijdig inzicht te kunnen geven in de uitvoering. In 2019 is nogmaals verzocht om een betere uitwerking van doelstellingen, indicatoren en activiteiten, zodat er beter gestuurd kan worden. Daarnaast spelen de totstandkoming van de Omgevingswet en de takendiscussie een belangrijke rol bij de realisatie van de milieudoelstellingen. Het jaar 2019 stond bij de OD in het teken van de verdere versterking van de eigen organisatie, zowel op beleidsmatig als personeelsgebied.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen afhankelijk heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage voor 2019 komt voor de gemeente Schagen uit op € 4,37 per inwoner.
Bijdrage 2019
Resultaat 2019
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
206
135
303
180
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
In totaal bedraagt het risico € 100 duizend. Rekening houdend met een beschikbaar weerstandsvermogen van € 238 duizend, is er geen risico voor de deelnemers.
Beleids- voornemens
Het Regionaal Archief heeft ook in 2019 hard gewerkt om enerzijds in de steeds digitaler wordende toekomst te kunnen voldoen aan de wettelijke taken en anderzijds de dienstverlening aan aangesloten gemeenten èn burger te verhogen. De overheid schakelt immers steeds meer over op volledig digitale werkwijzen, wat grote gevolgen heeft voor de informatievoorziening en het archiefbeheer. Om ervoor te zorgen dat de naar het Regionaal Archief over te brengen digitale informatie voor lange tijd ongewijzigd en raadpleegbaar blijft, is het dan ook van belang dat het Regionaal Archief en de lokale overheden al bij de inrichting van informatieprocessen samenwerken.
In 2019 is door het Regionaal Archief verder uitvoering gegeven aan het opzetten van een gezamenlijk e-depot. Het is de bedoeling dat alle aangesloten overheden in de periode 2019-2021 hierop aangesloten worden. De gemeentelijke archiefinspecteur heeft tevens een deelinspectie gehouden op de volledigheid en de kwaliteit van de zaakdossiers in het nieuwe zaaksysteem van de gemeente Schagen, waarin de verstrekte omgevingsvergunningen zijn opgenomen. Daaruit zijn enkele aanbevelingen gekomen voor de inrichting van het systeem en de processen.
Kengtallen
- Inwoners (1-1-2017; de basis voor de berekening) 444.208
Apparaatskosten 1.440.377
Apparaatskosten per inwoner 3,24- Formatie (exclusief inhuur) 15,69
Formatie per 1.000 inwoners 0,035
- Bezetting (exclusief inhuur) 15,24
Bezetting per 1.000 inwoners 0,034
- Kosten inhuur derden 187.973
Loonsom (exclusief overige personeelslasten) 1.138.876
Externe inhuur in % van loonsom + kosten inhuur derden16,5%- Overheadlasten 509.395
Totale lasten 2.658.177
Overhead in % van totale lasten 19,2 %Overige financiële kengetallen
- Netto Schuldquote -9,0%
- Solvabiliteitsratio 30,2%
- Structurele exploitatieruimte -1,0%
Toelichting financiële kengetallen
Netto schuldquote
Het getal weerspiegelt het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de inkomsten. Het geeft een indicatie welk beslag de rentelasten en aflossingen op de begroting leggen. Hoe lager de netto schuldquote hoe beter.Solvabiliteit
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin het Regionaal Archief in staat is haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de ratio, hoe beter.Structurele exploitatieruimte
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Hoe hoger hoe beter. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken.Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert gemeenten bij het archief- en informatiebeheer en draagt actief bij aan de instandhouding van culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Archeologie West-Friesland
Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een lichte gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Raadsrapporteurs
Deze zijn niet benoemd voor deze regeling
Financieel belang
De financiële bijdrage is een schatting van de (advies) werkzaamheden die de Archeologie West-Friesland voor ons uitvoert. Er is geen sprake van een (vaste) bijdrage voor de instandhouding van deze gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage 2019
Resultaat
2019Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
39
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling zijn het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische- maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
Archeologie West-Friesland/De regio-archeoloog heeft voor de gemeente Schagen voor 50 ruimtelijke ontwikkelingen advies gegeven.
In totaal zijn 40 adviezen (Quickscans) uitgebracht, waaronder een integrale cultuurhistorische Quickscan. In veel gevallen worden cultuurhistorie en de aardkundige waarden meegenomen, indien relevant.
Voor 10 ruimtelijke ontwikkelingen geldt dat zij in 2017 of 2018 al zijn gestart en gecontinueerd werden in 2019.
In de zomer van 2019 is een kleine tentoonstelling ingericht in de SPAR van Dirkshorn met de vondstmateriaal dat verzameld is uit de rioleringssleuven in de Dorpsstraat.
In 2019 is het proefsleuvenonderzoek in het kader van de ontwikkelingen op Regioplein (Schagen) en Delftweg 15 (Tuitjenhorn) begeleid door de regio-archeoloog als adviseur van het bevoegd gezag.
Naast deze werkzaamheden die gekoppeld zijn aan ruimtelijke ontwikkelingen zijn uren besteed aan algemeen archeologisch beleid en overleg, vondstmeldingen van amateurs en het geven van lezingen/presentaties. Vanuit de ambtelijke organisatie werd tevens gevraagd mee te denken met de Bijzondere Provinciale Landschappen en de omgevingsvisie en is een voorlopige terpenkaart aangeleverd ten behoeve van een programma rond werelderfgoed Waddenzee.
In 2019 hebben geen werkzaamheden met betrekking tot een update van de beleidskaart archeologie plaatsgevonden.
Webadres
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. In 2019 is dividend ontvangen voor een bedrag van € 158 duizend.
Bijdrage 2019
158
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Houdstermaatschappij GKNH
NV Houdstermaatschappij GKNH
Openbaar belang (doel)
In het verleden heeft de gemeente aandelen gehad in het gasbedrijf Kop van Noord-Holland. Deze aandelen zijn uiteindelijk ondergebracht in de NV Houdstermaatschappij GKNH. Via deze NV heeft de gemeente recht op dividend dat wordt uitgekeerd door Alliander NV.
Vestigingsplaats
Twisk
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
NV, directie, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 393 (8%) aandelen op een totaal van 4.646 aandelen.
Financieel belang
De gemeente levert geen financiële bijdrage.
Bijdrage 2019
0
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Raadsrapporteurs
S.J. Kruijer en M.C. Verloop
Financieel belang
Er is geen informatie beschikbaar voor het jaar 2019. De laatste bekende gegevens komen uit het jaarverslag 2018. Uit dit verslag blijkt het eigen vermogen per 31-12-2018 € 116 miljoen te bedragen.
Bijdrage 2019
5.417
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door in elk geval tot 2020 alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden een van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
- Overige verbonden partijen Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt.. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal
aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen in 2019 is € 100 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2019
100
Bedrag x € 1.000
Risico's
Vastgoed- en participatieactiviteiten dienen op een verantwoorde wijze te worden afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding mag zijn. In de portefeuille resteren nog VOF Bedrijventerrein Zuid en Distriport. De afbouw kost de nodige tijd en inzet.
Er is op dit moment geen verdere informatie bekend in hoeverre dit eventueel negatief doorwerkt naar de deelnemers.Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat 1.6 van het economisch domein (Wij werken regionaal samen om de economische toekomst van de regio te versterken).
Webadres
- Overige verbonden partijen Surplus
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Bijdrage 2019
0
Bedrag x € 1.000
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres